donderdag 5 september 2013

De eerste 3 dagen in groep 8b

Afgelopen vrijdagmiddag (30 augustus) hadden we 's middags van 16.00 - 17.00 uur de jaarlijkse inloop (open huis) waarbij de leerlingen en hun ouders alvast een kijkje in de klas konden nemen. Hoewel het een jaarlijks terugkomend evenement is, ben ik ieder jaar weer nerveus. Hoe gaan de kinderen en ouders reageren op hoe het lokaal eruit ziet en de door ons gekozen groepjes. Gelukkig waren de (meeste) kinderen en ouders heel enthousiast. Vooral ons huiselijke sfeertje en de geverfde muur was een groot compliment! Fijn om te weten dat je het niet voor niets doet! Rond 17.15 uur trokken mijn duo en ik de deur van ons lokaal achter ons dicht om lekker naar huis te gaan en te genieten van ons laatste vakantieweekend.

Maandag zorgde ik dat ik (zoals elke maandag) lekker vroeg op school was. Ik heb de laatste hand gelegd aan de vragen die ik had gemaakt ter bevordering van de groepsvorming en grote vellen papier gezocht waar de post-its op geplakt konden worden. Ondanks dat ik al om 7.00 uur op school was, was het zo 8.00 uur en werden we voor de opening van het schooljaar het plein op gestuurd. Hier kwamen 3 slagwerkers ons lekker wakker maken en het schooljaar openen.
Rond 8.20 uur kwam ik bij mijn lokaal waar al heel wat kinderen en ouders binnen waren. Na iedereen de hand te hebben geschud zijn we om 8.30 uur begonnen aan het laatste schooljaar van de basisschool. Na wat algemene dingetjes (zoals de gekafte boeken op zijn plek zetten) zijn we begonnen met 4 vakantieverhalen. Daarna zijn we met de vragen aan de slag gegaan (2 minuten per vraag en dan doordraaien naar de volgende) waarbij we tussen de vragen door nog vakantieverhalen hebben gehoord (steeds 4 kinderen om er zeker van te zijn dat zij alle verdiende aandacht zouden krijgen). De kinderen waren erg enthousiast over de manier van werken en sommigen vroegen of we dit soort activiteiten vaker zouden gaan doen. Ze moesten eens weten wat ik voor de creatieve vakken heb bedacht...
Na de korte pauze ben ik met ze aan de slag gegaan met het samenvatten van de post-its. Vier posters hebben we klassikaal gedaan. Toen merkte ik op dat de aandacht verslapte heb ik de kinderen de posters teruggegeven en ze verteld dat ze nu wisten wat er van ze verwacht werd en dat ze het nu zelf konden. Wat waren ze goed bezig! De meest opvallende dingen kwamen eruit, maar wat echt wel het meest terugkerende antwoord was: Rust in de klas, rustig kunnen werken en geconcentreerd kunnen werken. Dit is een punt wat zij zeer belangrijk vinden en daar gaan we dan ook zeker mee aan de slag.
https://docs.google.com/file/d/0B92PcNwsmAKGamRWUGpzdG5heWM/edit?usp=sharing
's Middags was er nog tijd voor wat algemene praatjes waarna de gymles volgde. Ik ben er dit keer bij gebleven wat ook wel eens leuk is. Je ziet de kinderen in een compleet andere setting.

Dinsdag zou het gewone leven weer gaan starten. Zo maakten we een start met de instaptoets van Wereld in Getallen, het instapdictee onveranderlijke woorden van Taalactief, we maakten een opstel over de vakantie (maar dan enorm overdreven) en de eerste les van Meander...
Deze dag ben ik veel bezig geweest met het terugkoppelen naar de posters: "Jullie vinden het belangrijk dat het stil is in de klas, denk daaraan als je aan het werk gaat, als je naar de wc gaat of iets anders gaat doen." Heel gaaf dat ze daar zo goed mee om kunnen gaan, hoewel sommigen het ook héél lastig vinden. 's Middags kwam onze adjunct directeur met een brief de klas binnen lopen. Het was de start van het verhalend ontwerp waarmee de kinderen de komende periode tijdens de uurtjes creatief mee aan de slag zullen gaan. De kinderen waren super enthousiast!
https://docs.google.com/file/d/0B92PcNwsmAKGNml4elhPTzRRaGM/edit?usp=sharing


Woensdag maakten we opnieuw een deel van de instaptoets en het instapdictee. Ook heb in Nieuwsbegrip gedaan in de nieuwe groepjes met de nieuwe niveaus. Wat ging dit goed! Beter dan het hele vorige jaar. De kinderen waren na het modellen van mijn kant ook echt enthousiast. Eén leerling zei zelfs dat Nieuwsbegrip op deze manier wél leuk was... Wat heb ik toch een fantastische baan.
Zoals de vorige dagen sloot ik ook vandaag af met een vraag van de evaluatiekaartjes van @JufSira...http://juffrouwchantal.blogspot.nl/2013/09/evaluatiekaartjes-van-juf-sira.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten