maandag 26 augustus 2019

Spelling Circuit


Op mijn Instagram account kreeg ik een mooi compliment: “Wauw! Wat een toffe ideeën heb je zeg. Ik geniet van alle werkvormen. Ik heb een hele zwakke spellingsklas en vroeg me af of je de onderdelen van jouw circuit zou willen uitleggen”. 

Natuurlijk wil ik dat! Samen kunnen we ons onderwijs verbeteren en zorgen dat wij het beste uit onze leerlingen halen. 

Toen ik veranderde van school ben ik zoek gegaan naar dingen die ik op een andere manier wilde aanbieden. De lesboeken zie ik als boek vol ideeën, maar ik wil ze niet altijd precies volgen. Ik vind het leuk om met de kinderen op een andere manier met de te leren stof aan de slag te gaan. Eén van die manieren is het circuit. 
Voor het spellingscircuit ben ik eerst op Pinterest gaan rond kijken voor de mogelijkheden. Hoewel ik niet te beroerd ben om te werken, ga ik geen dingen maken die er al zijn. Bij spelling is dat wel wat lastiger gezien je toch iets wilt dat bij de categorieën past die je aanbiedt.
Ik zorg dat er altijd voldoende onderdelen zijn, bij mij waren dat meestal 6 onderdelen daar ik ook 6 tafelgroepjes had, hieronder volgen 9 voorbeelden zodat je ook eens kunt wisselen.

1: Woorden dobbelen.
Hiervoor heb je een woordenlijst nodig met de regels die je op dit moment aanbiedt. Daarnaast hebben de kinderen hun wisbordje en stift of pen en papier nodig. Ik gebruik hierbij het blad van Lessen van Lisa (https://lessenvanlisa.nl/onewebmedia/Spelling%20dobbelen.pdf) .


2: Vliegenmepperspel.
Hiervoor heb je kaartjes met woorden nodig. Vliegenmeppers (deze koop je in de zomer bij Action voor € 0,89? voor 3).
Je plakt de woorden op de tafels en geeft de kinderen een vliegenmepper. Ik doe dit spel vaak bij mij, zo weet ik zeker dat er niet met een vliegenmepper naar elkaar geslagen wordt. Wanneer je een woord noemt is het de bedoeling dat ze het woord zo snel mogelijk meppen. Hierbij vind ik het leuk om woorden te gebruiken die veel op elkaar lijken. Bijvoorbeeld: molen, mollen.
3: BAM!

Dit is het favoriete onderdeel van mijn leerlingen van vorig jaar. Je hebt hiervoor een beker/bakje nodig met kaartjes waarop woorden staan die bij de categorie past die je wilt oefenen en daarnaast kaartjes met Boem! en Bam! erop.
Hierbij pakt speler 1 een kaartje en geeft deze, zonder te kijken, aan speler 2. Speler 2 zegt het woord hardop. Speler 1 spelt het woord. Is het woord goed? Dan houd speler 2 het kaartje, is het fout dan gaat het terug in de bak/beker. Pak je een BAM! Kaart, dan moeten al jouw kaartjes terug in de bak/beker. Pak je de BOEM! Kaart, dan mag je een kaartje pikken van een van de medespelers, maar… Alleen als je hem goed kunt spellen!

4: Gumball

Nog een favoriet! Dit spel heb ik gevonden via Pinterest en staat op: https://www.themeasuredmom.com/free-gumball-themed-spelling-activity/
Het is een Engelstalig bordspel, dus ik heb het aangepast door over de uitleg een kader te plakken.
Je hebt hiervoor een set met woordkaartjes nodig. Wanneer speler 1 aan de beurt is dan trekt hij een kaartje. Deze geeft hij ongezien aan speler 2. Deze leest het woord voor, speler 1 moet het woord spellen of opschrijven. Als het woord goed is mag je met de dobbelsteen gooien en vooruit. Diegene die als eerst bij de gumball machine is wint! 


5: Spelling droedel 
Dit idee heb ik van lessen van Lisa. Hierbij heb je een woordenlijst nodig met woorden die je graag wilt oefenen. De kinderen maken een droedel waarna ze in elk vakje een ander woord herhaalt opschrijven.


6: Zeeslag Dit idee komt van Juff Stuff (https://www.jufstuff.nl/2014/04/zeeslag-spelling.html) . Je hebt hiervoor het stencil nodig, een lijstje van 6 á 10 woorden, een groen en een rood potlood. Vervolgens gaan de kinderen die woorden in het speelveld plaatsen. Vervolgens gaat het spel beginnen. Speler 1 noemt de coördinaten en speler 2 geeft aan dat daar een letter staat of niet. Wanneer er wel een letter staat kleurt speler 1 het vakje groen, anders rood. Wanneer het hele woord geraden is zegt de speler “Je hebt mijn woord laten zinken”.

7: Boggle
Hierbij gebruik ik het stencil van juf Yvon (https://drive.google.com/file/d/0B9i-gVyDFheZcF9oeVA5czhUSDA/view) . Het werkt hetzelfde als het spel Boggle, welke ik soms ook inzet. Het gaat om een kader van 4x4 hokjes waarin letters staan. Het is de bedoeling dat de kinderen door de letters die aan elkaar verbonden zijn woorden gaan maken. Hiervoor krijgen zij 1 minuut. Vervolgens kijk je met elkaar na of woorden ook echt gemaakt kunnen worden en of ze correct gespeld zijn. Dit is dus niet om een bepaalde categorie te oefenen, maar om te oefenen in woordbeeld.

8: Woordzoeker
Deze maak ik zelf via de website: http://smhc.vndijk.nl/spelletjes/woordzoeker/zelf_woordzoeker_maken.php
Hierin zet ik dan allerlei woorden uit de categorieën die geoefend moeten worden.

9: Gooi een woord
Opnieuw een spel met een dobbelsteen. Dit keer schrijven de kinderen het woord in een zin of maken ze er bijvoorbeeld een tekening van.  Deze les komt van Juf Inger (https://www.jufinger.nl/gooi-woord/#more-80


Kijk voor meer inspiratie op mijn bord: https://nl.pinterest.com/chan1979/circuit-spelling/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten